Via ons Happy Talents label bieden wij externe vertrouwenspersonen aan die ervaring hebben in de horecabranche. De vertrouwenspersoon is een essentieel onderdeel voor het welzijn van jouw team en daarmee het succes van elke servicegerichte organisatie.
Medewerkers kunnen telefonisch of per mail contact opnemen indien zij een melding willen maken of vraag hebben. Indien nodig zal een afspraak wordt gemaakt voor een persoonlijk gesprek op een voor de melder ‘veilige’ plek. Dit kan bijvoorbeeld ook in de vorm van een wandeling zijn. De gesprekken kunnen eventueel ook in het Engels worden gehouden. Tijdens de gesprekken zal de vertrouwenspersoon de melder opvangen, begeleiden en adviseren bij het probleem. Informatie uit de gesprekken zal strikt vertrouwelijk blijven, tenzij de melder akkoord gaat met het delen van informatie of tenzij er sprake is van een strafbaar feit.
Jaarlijks wordt een geanonimiseerd verslag opgesteld door de vertrouwenspersoon, aan de hand waarvan een evaluatiegesprek plaatsvindt. Indien noodzakelijk zal contact met HR, bestuur of management worden opgenomen. De vertrouwenspersoon zal jouw organisatie voorlichten en informeren op het gebied van grensoverschrijdend gedrag. Er zal advies aan het management worden gegeven mocht dit nodig zijn.
* Gemiddeld kan het afhandelen van een melding 2-3 uur in beslag nemen, indien er meer tijd nodig is, nemen we contact op. Uiteraard met waarborging van de anonimiteit van de melder.
Kies voor een extern vertrouwenspersoon abonnement en profiteer van de vele voordelen die het biedt.
Door invullen van dit formulier ga je akkoord met gebruik van jouw gegevens door Kolibrie (zie privacy statement).
Veel gestelde vragen
Wat is een vertrouwenspersoon?
Is een vertrouwenspersoon met specifieke branchekennis een voordeel?
Wat biedt de Kolibrie door middel van een vertrouwenspersoon?
- Vertrouwelijkheid
- Emotionele steun
- Een luisterend oor
- Begeleiding bij vervolg
- Doorverwijzing
- Preventietools
- Onderzoek
- Managementbegeleiding
- Hulp bij beleidsvorming
Bij welke situaties kan de Kolibrie vertrouwenspersoon helpen ?
- Intimidatie
- Discriminatie
- Pesten
- Diefstal en fraude
- Seksuele intimidatie
- Mishandeling
- Misbruik van macht
- en nog meer…
Wat zijn de voordelen voor mij als organisatie om vertrouwenspersoon te hebben?
Is het hebben van een vertrouwenspersoon verplicht?
Lees hier meer: Confidare | Het wetsvoorstel verplichte vertrouwenspersoon
Verplichte vertrouwenspersoon stap dichterbij | AWVN
Zijn de gesprekken tussen de vertrouwenspersoon en medewerker vertrouwelijk?
Hoe weet ik als iemand van mijn organisatie een melding heeft gedaan?
Wat zijn de kosten waar ik rekening mee moet houden?
Een voorbeeld kosten calculatie:
Op basis van een berekening van het Ministerie van Sociale Zaken komt er jaarlijks gemiddeld per 50 werknemers één melding van ongewenst gedrag bij de vertrouwenspersoon waarvoor 2 uur inzet van een vertrouwenspersoon voor nodig is.
Aan de hand van deze berekening zijn de jaarlijkse kosten voor een bedrijf met maximaal 25 werknemers als volgt:
€ 275,- Abonnementskosten
€ 125,- Gesprekskosten voor een melding (digitaal behandeld)
---------
€ 400,- Totaal
De kosten zullen echter jaarlijks variëren afhankelijk van het aantal meldingen. Als het bedrijf de vertrouwenspersoon wilt inzetten voor voorlichting en beleidsontwikkeling dan zullen de jaarlijkse kosten toenemen. Maar bedrijven zouden per 50 werknemers rekening moeten houden met jaarlijkse kosten tussen de € 275,- en € 400,- voor een externe vertrouwenspersoon via Kolibrie.